måndag 12 augusti 2013

Hur vi har det på jobbet!

Vi har det bra här i NZ och det känns verkligen som att jag tas som en riktig duktig skidåkare och skidlärare! Både Jag och Dennis får alla avancerade lektioner och grupper. Inga nybörjargrupper. Inget sitta med 10 stycken 5åringar och sjunga sånger som "Snöspöket" och "Nyss så träffa jag en krokodil". Vi är race coacher varje fredag hela säsongen till kids från skidklubbar, och även varannan helg har vi grupper av kids som går ett race program. De dagar vi inte har program har vi privat eller grupplektioner högre upp på berget, men när de är stängt där uppe pga vind eller dimma eller liknande så är vi i det berömda "Happy Valley", som är nybörjarområdet som man tar ett sittlift ner till för att komma dit. Där är det måånga skidlärare och snowboardlärare som är där nere varje dag. På loven så är det totalt kaos där nere, det kan vara vuxenlektioner, nybörjare, med allt mellan 10-23 stycken vuxna. Och de vuxna här är inte som vuxna i Sverige. Det tar cirka några sekunder att lära sig plogen i Sverige för en vuxen nybörjare. Här kan de försöka i 2 timmar under lektionens gång där de fortfarande inte har lärt sig. Man försöker alla möjliga olika sorters trix och tips men problemet är att många Asiater som kommer hit inte håller på med någon sport över huvud taget. De har inga som helst muskler och dessutom för stora pjäxor såklart, och då blir det väldigt väldigt svårt. Så uppläggen här blir lite annorlunda. Man får lära sig att gå i pjäxorna och på en skida först. 

Några skidlärare har blivit så otroligt frustrerade över att det är så annorlunda här. 
Det är nämligen så att det verkar som att folk som kommer hit går på lektioner och tänker att lektionen är som en slags guidning. En guidetur där man kan välja om man ska lyssna eller inte och att man kan prova saker när man vill. Men i Sverige och andra länder kommer ju kunderna och eleverna till oss för att de verkligen vill lära sig och ha så mycket personlig feedback som möjligt. Här lyssnar de inte på någon personligt feedback, det gäller bara att upprepa sig om och om och om och om igen hur dom ska göra. Och alla 20 vuxna provar på samma gång och så kommer de inte upp, så man får gå runt och hjälpa alla, eller förklara att här måste ni lyssna och jag säger till när ni får åka. Man måste säga allt hundra gånger och vara crystal clear vad man vill för att det ska bli någon slags ordning och struktur på det hela. 
Jag som har haft så många kaos lektioner och tagit allt lite som det kommer, men det har alltid fungerat bra bland yngre eftersom de mest vill ha kul. Och jag tycker ju det viktiga är att de har positiva minnen från skidåkning att de vill komma tillbaka. Det är så lätt för dagens ungdomar att bli uttråkade för att man förklarar nya saker för långsamt. Så jag har lärt mig hur man kan förklara saker riktigt fort, att säga bara de viktigaste sakerna, så att de förstår och inte hinner bli uttråkade. 
Gör jag det här så går det helt enkelt inte eftersom de inte lyssnar eller inte förstår så bra engelska, eller för att även de vuxna är väldigt ivriga, och jag ägnar en timme åt att hjälpa alla att komma upp och sätta på skidorna.. Så först får man helt enkelt förklara hur man sätter på sig skidorna och att ramlar ni så får ni ta av er skidorna och ställa er upp och sätta på sig dom igen.

Och när jag menar inga muskler så menar jag verkligen inga muskler, det är så många som inte ens kan klicka i hälen på skidan för att det är så svaga. Man får alltså hjälpa dom att trycka ner deras fot. Det kan ju vilket människa som helst i Sverige göra själv vad jag vet.


Eftersom Sverige har 4 skidlärarsteg så tror jag att de tror att vi är mycket mer utbildade än steg 3 eller steg 2 i andra länder fastän dom stegen kanske är mycket svårare. Det är så svårt att jämföra med andra länder, eftersom alla steg är olika. Vi svenskar har väldigt bra rykte här nere, och vi är dessutom väldigt bra på engelska jämfört med till exempel fransmän och spanjorer som översätter all TV till deras språk. Och jag tror att de har det lite svårare med de vuxna pga det.


Nybörjar-Barngrupperna å andra sidan är ju värre för har man otur som jag hade en av gångerna som jag var där nere så får man alla åldrar.... alltså jag fick typ 5 klagomål av den lektionen..men de går ju inte att lära ut ...
Det var alltså 12 "barn" mellan 5 och 20!! dom var 5,5,6,6,7,8,9,9,12,13,13,20år.
De små barnen började gråta på en gång för att jag pratade "vuxenspråk" och när jag pratade "barnspråk" så tittade de äldre på mig och tyckte allt var jättelarvigt.

Efter denna fantastiskt meningslösa lektion fick jag skit av chefen för att dom klagade på mig... 


Så mitt tips är komma hit och jobba OM man har högre utbildning och är svensk ;) För de andra stackarna kommer ju in varje dag efter dagens slut och är helt förbannade hela tiden. 

På introduktionen så sa en supervisor till allihopa "alltså så här kommer det att vara, om ni kommer in förbannade efter en lektion så kommer inte vi ge dig bra lektioner, kommer ni in glada efter lektionerna så vill vi ju såklart ge er bra lektioner då".
Vilket gör att det bara blir en ond cirkel för vissa då. .


Jag tog detta på allvar och kom in och lyste varje dag av glädje för att jag faktiskt tyckte att det var kul och spännande första veckorna. Sen så ser jag bara till att le och hälsa glatt på alla! 

Så blir det en fantastiskt god cirkel eftersom jag har superkul på mina bra lektioner.


Men jag har bara haft nybörjare några dagar på halva säsongen nu så det är kul!
Men sen finns det otroligt mycket negativa saker här, som tur är så lider inte jag så mycket av dom eftersom jag får vara med samma kids hela veckor under loven och helger och lära känna dom istället för nya grupper varje dag. 

Men speciellt ställe är det! Det är lixom ingenting som är LAGOM. Allt är extremt, fantastiskt positivt eller otroligt irriterande och negativt. Har inte berättat allt negativt, men ja en grej är väl regnet.. regnar en del, inte superkul att jobba i regn, men har man en poncho så går det an. Och är i happy valley, är man högre upp på berget så åker man fortare och då får man allt regn i ansiktet, är man i Happy Valley så åker man långsamt och försöker göra roliga skidvaneövningar.




Människor klagar på minsta lilla misstag så jag har väl fått 6-7 klagomål nu... Så vissa började skämta om att jag får klagomål "helatiden". Men det bästa är att Gordon som har hand om kids programmen där man undervisar samma kids vet det här med klagomål.. att folk bara vill ha mer valuta för pengarna och gör allt för att hitta nått litet man har sagt för att göra det till en anledning för att få en till lektion. Gordon har sett att kidsen älskar mig, och under programmen så har vi ju hela dagar på oss att göra övningar och ha kul och åka offpist och hoppa. Och kidsen är där för att de utvecklas. Fick höra av en pappa att hans son i min grupp konstant hade berättar om alla övningar och allt vi gjorde i timmar och sa att han hade utvecklats mer på en helg än på hela förra säsongen. Det är helt fantastiskt att höra och bevisar ju också att det här med vissa klagomål, kan man ta med en nypa salt :)


Men man får passa sig, föräldrar åker i samma områden som vi gör, och ser bara ibland vad vi gör. Ett klagomål från en förälder var att jag åkte tillsammans med en grupp som hade en lägre nivå, alltså den lägre nivågruppen saktade ner min grupp... men föräldrarna vet ju inte hela sanningen. Jag åkte med dom för att den andra skidläraren var med en person som ramlade och fick hjärnskakning och väntade på skidpatrullen så istället för att hans grupp skulle vänta jättelänge på de så fick dom åka med mig två åk istället! alltså föräldrar är bra konstiga ibland.

En annan var en privatlektion jag hade med en mamma och vi var i Happy Valley, hon sa att hon kunde åka och hon var ganska duktig så jag undrade varför hon var i Happa Valley, så jag frågade om hon ville åka upp till mer avancerad backe efter nästa åk. Sen när vi kom upp var det bara 20 minuter kvar och det var väldigt dimmigt, så jag förklarade det för henne och det verkade okej, och hon verkade jättenöjd. Senare den dagen så ville chefen prata med mig för då hade hon klagat. Då visade det sig att hennes man och dotter också hade tagit privatlektion men dom hade ju åkt upp till en svårare backe. Så då sa hon att min anledning att vi inte åkte upp där var pga av dimma. Alltså hon sa inte hela sanningen. Så då fick jag skit för att jag skyllde på vädret och det får man inte göra, och så fick hon en till lektion..
Så man får vara försiktig med vad man säger!



Under loven så jobbar man 6h straight utan lunch, eller många dagar så får man käka lunch vid 10-11 för att man ofta får lektioner vid 12 fram till 3. Så det är mackor och muslibars i fickan som gäller. 

Safetyn här är ett skämt, 3 personer har dött. Folk är dumma i huvet för att de inte har hjälm och folk slår ihjäl sig helatiden och åker in i varandra. Inget nät vid klippor, bara små pinnar som varnar. Stenar överallt i pisterna som folk åker på och ramlar och fastnar på. Räddade i princip livet på en tjej som åkte för fort på rumpan och höll på att åka in i en stor sten, men fick tag i hennes jacka och stannade henne nån centimeter innan. Folk ställer sig i vägen för folk som kommer upp i ankarliftar så alla får ankarliftar i huvudet hela tiden också. 
I happy valley vet folk inte hur man går på eller av sittliften, vissa sätter sig inte utan tror att man ska stå, och vissa går inte av och så åker dom runt och tillbaka så får stackars liftpersonalen alltid hålla på att bära på och bära av folk. De har alltid ont i ryggen. Herregud jobba aldrig som liftpersonal här.

 För att summera och säga de negativa sakerna lite fort sådär :P




Spännande ställe det här :) Ångrar inte en sekund att jag kom hit!
Mest lärorika säsongen jag har gjort! 
Det så mycket man vill utveckla här men ingen lyssnar, de vill inte förbättra eller förändra någonting. Det ska vara som det är. Och då får man helt enkelt lära sig att deala med det. 
Men det är bra att lära sig att anpassa sig. Så det har man blivit bra på nu! Man har lärt sig var man ska säga att ta det försiktigt någonstans, och var stenarna i pisten ligger nånstans.



Wohoo! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar